Bydgoska koncepcja węzła multimodalnego

Miejska Pracownia Urbanistyczna opracowała swoją koncepcję lokalizacji portu multimodalnego, wraz z budową całego węzła kolejowego. Jest to obecnie wstępna koncepcja mająca pokazać potencjalne możliwości i uzasadnić potrzebę zabezpieczenia tego terenu. Planowanych jest kilka koncepcji budowy południowej kolejowej obwodnicy Bydgoszczy.

Port multimodalny miałby zostać zlokalizowany nad Wisłą po wschodniej strony ulicy Toruńskiej. Dojazd do tej infrastruktury miałaby zapewnić nowa droga, którą MPU planuje poprowadzić od przyszłej drogi ekspresowej S-10.

port2

Mapy Google

port

Linia kolejowa do portu dochodziłaby od stacji Bydgoszcz Łęgnowo. Ta ma zostać skomunikowana niezależną od linii kolejowej nr 18 infrastrukturą z lotniskiem, przez tereny byłego Zachemu (przy ewentualnym wykorzystaniu bocznic, gdzie łączyłaby się z linią kolejową nr 201, która dedykowana jest przewozom towarowym). Dzięki takiemu rozwiązaniu transport towarowy, nie wadziłby linii pasażerskiej, która wykorzystywana jest dzisiaj w ramach BiT City. MPU ma również alternatywne warianty przebiegu linii kolejowej. Linia ma mieć standard jednotorowy i być zeelektryfikowana.

Grubym czerwonym zaznaczono koncepcje przebiegu linii kolejowej łączącej lotnisko z ze stacją Łęgnowo a następnie portem multimodalnym.

Grubym czerwonym zaznaczono koncepcje przebiegu linii kolejowej łączącej lotnisko z ze stacją Łęgnowo a następnie portem multimodalnym. Na zielono natomiast widoczna jest koncepcja planowanej drogi dojazdowej do portu.

Dla domknięcia sieci kolejowej planowane jest również skomunikowanie lotniska ze stacją Bydgoszcz Główna. Tutaj również rozważane są różne warianty: budowę linii kolejowej od stacji Trzciniec w Białych Błotach, ale również położenie czwartego toru pomiędzy stacjami Bydgoszcz Główna i Bydgoszcz Błonie, a następnie odbicie nową trasą do lotniska.

Warianty skomunikowania stacji Bydgoszcz Główna z lotniskiem

Warianty skomunikowania stacji Bydgoszcz Główna z lotniskiem

Przebieg szlaków kolejowych konsultowany był z dr Krychem z Poznania.

Łukasz Religa / Materiały Miejskiej Pracowni Urbanistycznej