Stulecie bydgoskiego lotnictwa

foklerBieżący rok bogaty jest w jubileusze ważne dla Polski i Bydgoszcz. Nie sposób zatem przejść również obok stulecia istnienia lotniska w Bydgoszczy, o czym przypominają odbywające się targi Air Fair. Przybliżamy najważniejsze fakty z historii bydgoskiego lotnictwa.

-Bydgoszcz ma piękne tradycje lotnicze – wicewojewoda Józef Ramlau, podczas otwarcia X edycji Air Fair.

Początki bydgoskiego lotniska to rok 1916, gdy niemieckie dowództwo wojskowe uznało za potrzebne rozwijanie potencjału wojskowego poprzez budowę bazy lotniczej w Bydgoszczy. Sam plan pojawił się co prawda już w 1911 roku, ale jego realizacja miała miejsce dopiero po wybuchu I wojny światowej.

W liście z 8 marca Ministerstwo Wojny w Berlinie zwróciło się do władz Bydgoszczy z poleceniem wykupu 120-hektarów ziemi na potrzeby lotniska. Wytypowano pod ten cel tereny położone po południowej stronie szosy szubińskiej, czyli m.in. dzisiejsze Zakłady Lotnicze nr 2. Odkupów ziemi dokonano na przełomie marca i kwietnia. Dość szczegółowo te działania opisuje w XIX Tomie Kroniki Bydgoskiej Arkadiusz Kaliński. Z jego opracowania dowiadujemy się, że bydgoski magistrat płacił około 2,5 tys. marek za hektar ziemi. Wykupiony teren dniu 26 maja 1916 roku wydzierżawiono niemieckim władzom wojskowym. Na przełomie 1916 i 1917 roku powstawała zabudowa powierzchni hangarów. Powstawały one w kształt podkowy, ograniczone od zachodu linią kolejową Bydgoszcz – Inowrocław. Później Niemcy wybudowali również od strony północnej infrastrukturę koszarową na potrzeby stacjonującego na lotnisku garnizonu.

87 lat lotnictwa cywilnego

Na mocy ustaleń Traktatu Wersalskiego Bydgoszcz w 1920 roku weszła w skład państwa polskiego. Lotnisko zostało zatem przejęte przez polskie wojsko. W lutym 1920 roku przebazowano do Bydgoszczy 4 Eskadrę Bojową Wielkopolską, która zmieniła nazwę na 15 Eskadrę Myśliwską. Powstała również akademia lotnicza. Bydgoskie lotnisko ważną funkcję dla polskich sił zbrojnych pełni do dzisiaj.

Lotnictwo cywilne w Bydgoszczy pojawiło się w połowie 1929 roku. Dokładnie 1 czerwca 1929 roku samolot produkcji niemieckiej Junkers F13, z dziennikarzami na pokładzie, dokonał pierwszego lotu z Bydgoszczy do Poznania. Była to inauguracja regularnych lotów, które na trasie Gdańsk – Bydgoszcz – Poznań wykonywano Polskie Towarzystwo Linii Lotniczych ,,LOT”. 4 czerwca w Gazecie Bydgoskiej pojawiła się relacja z pierwszego przelotu.

pierwszy-lot2

-Łąki nadnoteckie wyglądają jak wielka zielona płaszczyzna, poprzecinana licznymi kanałami i strumykami, a pomiędzy nimi jak wstęga lub połyskliwy wąż wśród zieleni Noteć. Lasy, pola, łąki, jeziora, w których pomiędzy Szubinem, a Wągrowcem jest cały szereg stawów i dróg – pisał redaktor Stanisław Pałaczewski.

Lot z Bydgoszczy do Poznania trwał godzinę, pasażerów na lotnisko zabierał autobus z hotelu Pod Orłem. Wkrótce uruchomiono również połączenia z Warszawą, Wilnem, Krakowem i Lwowem. Pojawiły się plany budowy infrastruktury cywilnego lotniska, ale kryzys ekonomiczny sprawił, że od 1933 roku wszystkie połączenia zostały zawieszone.

Po II wojnie światowej w latach 1945-1948 obsługiwano loty do Warszawy i Koszalina. W latach 1948 – 1958 w miejsce Koszalina latano do Gdańska. Później na kilka lat połączenia zostały wstrzymane. W latach 1969-1981 ponownie można było dolecieć do Warszawy, były również sezonowe loty do Gdańska i Poznania. Kryzys gospodarczy w latach 80-tych sprawił, że ponownie trzeba było zawiesić funkcjonowanie lotnictwa cywilnego w Bydgoszczy.

W latach 90-tych pojawiła się inicjatywa reaktywacji połączeń pasażerskich. W 1992 roku powstała Bydgoska Korporacja Lotnicza, która w 1995 roku przekształciła się w Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. Od 1996 ponownie latały regularne samoloty do Warszawy. 1 maja 2004 roku oddano do użytku terminal pasażerski. Port Lotnicy Bydgoszcz zyskał również patrona – Ignacego Jana Paderewskiego. Rok później pojawiły się międzynarodowe połączenia, głównie za sprawą linii RyanAir.

1395080_565119520204272_1297786187_n

1394883_565119386870952_1393928295_n

W roku 1946 powstały również Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, które obchodzą 70-lecie swojego istnienia. Ten jubileusz podkreślany jest podczas targów Air Fair. WZL odgrywają ważną rolę serwisową dla polskich sił lotniczych. Serwisowane są nad Brdą chociażby wielozadaniowe myśliwce F-16. Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej przedsiębiorstwo inwestuje w nowoczesne technologie i traktowane jest za kluczowego gracza w Europie Środkowo-Wchodniej. 20 maja podczas I dnia targów Air Fair, podpisano list intencyjny o współpracy pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową i Boeing Defens Space & Security. Zakłada się m.in. współpracę technologiczną wokół śmigłowca bojowego AH-64 Apache. Jeżeli Polska zdecydowałaby się na zakup tego śmigłowca, to byłby on zapewne serwisowany w Bydgoszczy.

jubileusz

Łukasz Religa