Budowa połączenia kolejowego lotniska z Łęgnowem to ważny cel rozwojowy

W ostatnim czasie dużo uwagi poświęcaliśmy tematyce utworzenia w Bydgoszczy węzła multimodalnego. Miałby on funkcjonować w oparciu o ,,suchy port” będący również terminalem przeładunkowym kolejowo-drogowym, terminal lotniczy CARGO przy bydgoskim lotnisku oraz w dalszej przyszłości o port rzeczny. Powstanie takiego węzła będzie wymagało zbudowania pomiędzy jego elementami składowymi logistyki, stąd też już dzisiaj powinniśmy myśleć o budowie linii kolejowej.

Temat budowy linii kolejowej do lotniska nie jest nowy. Realizacja takiego zadania została nawet ujęta w Strategii Rozwoju Województwa do 2020 roku. Problem jednak w tym, iż do tej pory nie zostało wskazane źródło finansowania takiej inwestycji, co sprawia, iż cały czas stoimy na etapie dyskusji o koncepcji, która na razie nie będzie realizowana. Przebieg ewentualnej linii kolejowej z Solca Kujawskiego nakreśliła Miejska Pracownia Urbanistyczna przy konsultacji merytorycznej dr Krychem z Poznania. Urząd Marszałkowski natomiast informuje, iż trwają pracę nad uzyskaniem dokumentów niezbędnych do ewentualnej inwestycji.

port3port4

Z materiałów MPU

Marszałek Piotr Całbecki jest zdania, iż PKP na szczeblu centralnym dysponuje tak dużymi pieniędzmi, że koleje byłyby wstanie zrealizować tę inwestycję. Patrząc jak w praktyce do tej pory wykorzystywane były w Polsce fundusze unijne na kolej, istnieje duża szansa, że znajdą się wolne środki. Kluczowe będzie oczywiście zaangażowanie wszystkich sił politycznych, na rzecz promocji tej przedmiotowej inwestycji. Koncepcja będzie mogła liczyć na jeden silny argument – Bydgoszcz w dokumentach Parlamentu Europejskiego i Rady wskazana jest jako węzeł multimodalny sieci TEN-T.

Kolej miejska

Na budowę nowej linii kolejowej nie możemy jednak patrzeć tylko z punktu widzenia towarowego. Mogłaby ona bowiem zrewolucjonizować transport publiczny w Bydgoszczy, a nawet w całej aglomeracji. Budowa nowej linii kolejowej pozwoliłaby na poruszanie się pociągów przyjeżdżających z Torunia i Inowrocławia przez Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny i Port Lotniczy. W praktyce bydgoski park przemysłowy mógłby stać się miejscem pracy dla mieszkańców dużej części województwa. Kolejną korzyścią byłaby znacznie lepsza dostępność Portu Lotniczego, który obecnie ma dość mocno odczuwalne problemy z rentownością. Taki układ komunikacyjny sprawiłby, iż korzystanie z bydgoskiego lotniska byłoby wygodne nie tylko dla torunian, ale również chociażby Piły w województwie wielkopolskim.

Mirosław Pankowski ze stowarzyszenia Samorządna Bydgoszcz opracował nawet już wstępną koncepcję organizacji bydgoskiej kolei dojazdowej. Budowa omawianej linii kolejowej utworzyłaby pełen obwód wokół Bydgoszczy, powstałby swoisty ,,ring”. Zdaniem Pankowskiego powinniśmy oprzeć się nieco na funkcjonowaniu kolei dojazdowej w Berlinie, gdzie funkcjonuje tzw. S-Bahn.

dojazdowa

Autor: Mirosław Pankowski

Proponuje on następującą organizację połączeń:

-Inowrocław (być może wcześniej Poznań) – Park Przemysłowy – Lotnisko – Bydgoszcz Błonie – Bydgoszcz Główna – Bydgoszcz Wschód – Fordon

-Piła – Nakło – Bydgoszcz Główna – Bydgoszcz Wschód – Park Przemysłowy – Lotnisko

-Kowalewo Pomorskie – Chełmża – Fordon – Bydgoszcz Główna – Nakło – Kcynia – Wągrowiec

-Park Przemysłowy – Lotnisko – Bydgoszcz Główna – Tuchola – Chojnice

-Toruń – Park Przemysłowy – Lotnisko – Bydgoszcz Główna – Bydgoszcz Wschód – Fordon

-Grudziądz – Laskowice Pomorskie – Bydgoszcz Główna – Lotnisko – Park Przemysłowy – Toruń – Włocławek

To są oczywiście wstępne propozycje. Mają one jednak na celu pokazać jaki wpływ na potencjał transportu kolejowego w województwie kujawsko-pomorskim, miałaby budowa tego kilkukilometrowego odcinka. Realizacja koncepcji wymagałaby dodatkowo budowy linii tramwajowej przynajmniej do Parku Przemysłowego, aby dojeżdżający według nowej trasy z Torunia, Włocławka czy Inowrocławia, mogli się przesiąść na tej stacji na tramwaj dowożący ich bezpośrednio do centrum Bydgoszczy, bez konieczności dojazdu na stację Bydgoszcz Główna.

Łukasz Religa